Copywriter vs. tekstschrijver: Lijnrecht tegenover hetzelfde pad.
‘Ik ben dus freelance copywriter. Tekstschrijver, weet je wel.’
‘Meen je niet, wat cool! Dus.. wat doe je dan precies?’
In theorie? Ik speel verkoper achter een toetsenbord. Met beïnvloedingsstrategieën en een overtuigende woordkeuze help ik je een dienst of product te verkopen, je organisatie karakter te geven of complexe materie door een jip-en-janneke-filter te verkondigen.
In praktijk staar ik uit het raam -of naar mijn onwetende omgeving- en analyseer ik de voorbijvliegende zinnen. Mijn rustende vingers op het toetsenbord wisselen zich af met vingers die de snelheid van razende ideeën nog net kunnen bijhouden. In praktijk kauw ik onafgebroken op mijn pen en proef ik de smaak van zoete ambitie en zuur verdiende centen.
‘Oh ja, klinkt wel alsof je er echt verstand van hebt.’
Dat klopt als een zwerende vinger en daarom wil ik de waarheden en onwaarheden over copywriting graag met je delen. Ik wil je de kracht achter mijn talent laten zien, je meetrekken in de boekenkast achter de voorpagina. Allright, eigenlijk wil ik gewoon mezelf verkopen.
Was een copywriter immers niet een verkoper achter een toetsenbord?
’Ben je nou copywriter of tekstschrijver?’
Het vak copywriting is een vrij ongekaderd begrip en dat brengt zowel kansen als kuilen met zich mee. Een copywriter heeft vaak, maar lang niet altijd, een taalkundige opleiding gevolgd. Ik noem copywriting een aangeboren talent, dat verfijnd wordt met de juiste opleiding. Maar in tegenstelling tot een tekstschrijver is een copywriter niet gehavend op perfect grammaticaal geconstrueerde zinnen, maar op het triggeren van een actie bij de lezer. En dat vergt andere capaciteiten, namelijk een diep gegronde overtuiging en een creatief brein die graag zijn vocabulaire in de blender gooit.
Een tekstschrijver heeft, in zekere zin, andere belangen. Een tekstschrijver strooit niet met populaire woorden en probeert zijn doelgroep niet over de streep te trekken. Een tekstschrijver legt de nadruk op informeren, goed research en grammaticale correctheid.
Wellicht lijkt het nu alsof de taalpurist en de verkoper lijnrecht tegenover elkaar staan, maar in wezen bewandelen ze gewoon hetzelfde pad. Het pad waar vingers dansen over gladde stenen met vaste letters. Alleen de eindbestemming wijkt af. Kan een tekstschrijver dus ook een copywriter zijn en vice versa? Absoluut. Sommige dansers rocken meerdere stijlen!